Czy pracodawca poniesie odpowiedzialność za wypadek przy pracy pracownika wskutek niedopełnienia obowiązków
Czy pracodawca poniesie odpowiedzialność za wypadek przy pracy pracownika wskutek niedopełnienia obowiązków Pracodawca ponosi odpowiedzialność za szkodę doznaną przez pracownika wskutek wypadku przy pracy, gdy można uznać, że do zdarzenia doszło w wyniku niedopełnienia ciążących na pracodawcy obowiązków, np. w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 21 września 1997 r., sygn. akt I PK 272/16. »
Czy wypadek przy pracy w stanie nietrzeźwości oznacza utratę odszkodowania z ZUS
Czy wypadek przy pracy w stanie nietrzeźwości oznacza utratę odszkodowania z ZUS Prowadzenie samochodu, w celu wykonywania czynności związanej z działalnością gospodarczą, w stanie nietrzeźwości przez poszkodowanego ubezpieczonego prowadzącego taką działalność i spowodowanie wypadku, w którym poniósł śmierć, nie oznacza, że został zerwany związek pomiędzy działalnością a zdarzeniem powodującym wypadek. W takiej sytuacji uprawnionym należy się jednorazowe odszkodowanie – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 23 stycznia 2018 r., sygn. akt III UK 21/17. »
Gdzie przechowywać oświadczenia o zapoznaniu pracownika z ryzykiem zawodowym
Gdzie przechowywać oświadczenia o zapoznaniu pracownika z ryzykiem zawodowym Pytanie: Czy oświadczenie o zapoznaniu pracownika z ryzykiem zawodowym powinno znaleźć się w aktach osobowych pracownika? Czy listę pracowników, którzy zapoznali się z ryzykiem zawodowym, przechowywać w osobnej dokumentacji w komórce bhp? »
Jakie wymagania bhp muszą spełniać drabiny przenośne
Jakie wymagania bhp muszą spełniać drabiny przenośne Chcąc kupić drabinę przenośną do zakładu pracy, często pada pytanie: jakie wymagania stawiają przepisy wobec drabin? Czy obowiązują takie same przepisy jak w przypadku drabin używanych do celów prywatnych? Jakie oznakowanie powinna mieć drabina (dopuszczalne obciążenie, znak B, CE, PN)? Czy powinna mieć deklarację zgodności? »
Kiedy wykonać pomiary elektryczne dla maszyn i elektronarzędzi
Kiedy wykonać pomiary elektryczne dla maszyn i elektronarzędzi W wielu firmach stosowane są różne maszyny i elektronarzędzia. Pracodawcy lub pracownicy służby bhp w takich firmach muszą zadbać, aby użytkowany sprzęt elektryczny utrzymywany był w stanie sprawności technicznej. W związku z tym często rodzi się pytanie: jak ustalić terminy wykonywania pomiarów elektrycznych dla maszyn i elektronarzędzi? »
Legalny monitoring tylko po konsultacjach z pracownikami
Legalny monitoring tylko po konsultacjach z pracownikami Rolą każdego pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięcia nauki i techniki. Do technicznych sposobów poprawiających bezpieczeństwo pracy zalicza się monitoring wizyjny. Jego prawidłowe wprowadzenie polega na przestrzeganiu nie tylko przepisów dotyczących bezpośrednio monitoringu pracowniczego, ale również regulacji z zakresu bhp w zakresie udziału pracowników w przedsięwzięciach poprawiających bezpieczeństwo pracy. »
Lista kontrolna dla zakładu gastronomicznego
Lista kontrolna dla zakładu gastronomicznego W zakładach gastronomicznych eksploatowane są niebezpieczne maszyny, urządzenia i narzędzia ręczne. Dlatego zaleca się, aby szczególnie w małych zakładach gastronomicznych, czyli zatrudniających do 5 pracowników, przeprowadzać częstą kontrolę stanu bhp. Najlepiej, aby przeprowadzał ją pracodawca, wspólnie z osobą, której powierzono wykonywanie zadań służby bhp. Aby ułatwić to zadanie, przygotowaliśmy przykładową listę kontrolną gotową do wykorzystania w zakładzie gastronomicznym. W zależności od sytuacji w firmie można skorzystać z całej listy lub jedynie wybranych bloków tematycznych.
Porozumienie o współpracy dwóch pracodawców, których pracownicy wykonują prace dotyczące zapewnienia im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ustanowienia koordynatora ds. bhp
Porozumienie o współpracy dwóch pracodawców, których pracownicy wykonują prace dotyczące zapewnienia im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ustanowienia koordynatora ds. bhp
W jaki sposób interpretować nowe przepisy bhp na uczelniach, by uniknąć problemów podczas kontroli
W jaki sposób interpretować nowe przepisy bhp na uczelniach, by uniknąć problemów podczas kontroli Jak się okazuje, stosowanie w praktyce przepisów nowego rozporządzenia w sprawie sposobu zapewnienia w uczelni bezpiecznych warunków pracy i kształcenia może przysporzyć trudności. Rodzą się pytania, czy w każdym pomieszczeniu dydaktycznym trzeba zapewnić apteczkę? Czy szkoleniu bhp należy poddać tylko wskazanych w przepisach studentów i doktorantów? A co w takim razie z pracownikami uczelni, o których rozporządzenie już nie wspomina? »